Wręczenie nagród odbyło się w środę 30 kwietnia podczas uroczystej gali w ramach Międzynarodowego Festiwalu Kina Niezależnego Mastercard OFF CAMERA w Krakowie. W tegorocznej edycji w puli nagród było do wzięcia aż 75 tys. zł. A oto scenariusze, które wygrały.
KATEGORIA FILM
I Nagroda Stowarzyszenia Filmowców Polskich – 20 000 zł
„Tam, gdzie nas nie ma” – autorka Magda Kupryjanowicz
Za zniuansowane i przejmujące ukazanie historii zakazanej miłości sławnego pisarza – Jarosława Iwaszkiewicza
i młodego robotnika budowlanego oraz umiejętne przedstawienie realiów PRL-u. A także stworzenie wielowymiarowych, pełnokrwistych postaci, które przechodzą wiarygodne i poruszające przemiany.
II Nagroda Główna Stowarzyszenia Autorów ZAiKS – 15 000 zł
„Być tu oto” – autorka Magdalena Kućka
Za nakreślenie skomplikowanego, wielopoziomowego portretu relacji matka-córka w konwencji kina drogi. Nie tylko przekonującego psychologicznie, ale sprawnie połączonego z dobrze poprowadzoną opowieścią o seksualnej inicjacji i dojrzewaniu do szczerości.
W tym roku Jury zdecydowało się przyznać dwie równorzędne trzecie nagrody:
III Nagroda ex aequo Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej – po 10 000 zł
„Mój orgazm” – autorzy Agnieszka Purc, Jan Purc
Za świeże spojrzenie na komedię romantyczną, która z czułością i wyważonym dystansem ukazuje zarówno małomiasteczkowe realia, jak i warszawskie życie. Za uniwersalną i pełną humoru opowieść o kobiecej emancypacji, seksualności i odwadze bycia sobą mimo społecznych i rodzinnych oczekiwań.
„Hańba” – autorka Aleksandra Parnowska-Ramsey
Za sprawnie skonstruowany feministyczny thriller. Pokazujący silne kobiece bohaterki, które w świecie XIX-wiecznej Polski zdominowanym przez mężczyzn, sztywne konwenanse i hierarchię klasową są zmuszone toczyć bezpardonową walkę o przetrwanie. Aż do zbrodni.
KATEGORIA FILM 15 MINUT
I Nagroda Fundacji Kyoto-Kraków – 15 000 zł
„Raz w tygodniu, w środy” – autor – Ivo Krankowski
Za pokazanie ludzkiej tęsknoty do czegoś pozornie zbędnego, bez czego życie byłoby samotne i ubogie.
II Nagroda Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej – 5 000 zł
„Waga idealna” – autor Bartosz Pietryka
Za pokazanie, jak może wyglądać nasze życie, jeżeli damy się uwieść sztucznej inteligencji.
JURORZY I KOMISJE SEKELCYJNE
Konkursowe scenariusze oceniali w tym roku:
W kategorii FILM
- Michał A. Zieliński – scenarzysta, przewodniczący Jury
- Katarzyna Klimkiewicz – reżyserka i scenarzystka
- Michał Komar – scenarzysta, pisarz, publicysta i krytyk filmowy, wiceprzewodniczący ZAiKS
- Krzysztof Kwiatkowski – dziennikarz filmowy
- Grzegorz Stępniak – eseista, dramaturg, dyrektor artystyczny festiwalu Mastercard OFF CAMERA
W kategoria FILM 15 MINUT
- Zbigniew Domagalski – producent, dyrektor WFDiF – przewodniczący Jury
- Joanna Krauze – konsultantka scenariuszowa
- Filip Marczewski – reżyser, scenarzysta, dyrektor Wajda School & Studio
W komisjach selekcyjnych zasiadali:
W kategorii FILM – Małgorzata Sobieszczańska, Magdalena Sendecka, Iwona Siekierzyńska, Borys Lankosz, Michał Walczak, w kategorii FILM 15 MINUT – Katarzyna Madaj-Kozłowska, Tomasz Jurkiewicz, Michał Nowak.
W finale konkursu znalazło się 10 scenariuszy filmów pełnometrażowych oraz 5 scenariuszy filmów krótkometrażowych.
Kategoria FILM
- „Być tu oto” – Magdalena Kućka
- „Córka trzech matek” – Małgorzata Jurczak
- „Hańba” – Aleksandra Parnowska-Ramsey
- „Jackpot” – Brunon Hawryluk, Adam Uryniak
- „Mój orgazm” – Agnieszka Purc, Jan Purc
- „Para mieszana” – Przemysław Jurek, Tomasz Titkow
- „Tam, gdzie nas nie ma” – Magda Kupryjanowicz
- „Więzi” – Agata Trzebuchowska
- „Wilcze dzieci” – Agnieszka Dąbrowska, Radosław Dunaszewski
- „W upalny letni dzień” – Hai Hung Dinh
Kategoria FILM 15 MINUT
- „Konsultacja” – Rafał Łysak
- „Nikt nie widział” – Marta Zuzanna Nowak
- „Raz w tygodniu, w środy” – Ivo Krankowski
- „Room Service” – Artem Rachkelyuk
- „Waga idealna” – Bartosz Pietryka
Wszyscy, którym udało się wejść do ścisłego finału, będą mogli skorzystać z bezpłatnych konsultacji scenariuszowych w Szkole Wajdy.
Konkurs scenariuszowy SCRIPT PRO jest najstarszym i najważniejszym polskim konkursem dla scenarzystów będących na początku kariery. Dla autorów jest szansą na rozwój, a dla producentów gwarancją, że wybrane spośród kilkuset zgłoszeń finałowe teksty zasługują na uwagę. Integralnym elementem SCRIPT PRO jest rozwój finałowych tekstów i dalsza praca nad nimi w Szkole Wajdy pod okiem czołowych polskich filmowców, scenarzystów i konsultantów.
Organizatorzy konkursu: Wajda School, Mastercard OFF CAMERA we współpracy ze Stowarzyszeniem Filmowców Polskich, Stowarzyszeniem Autorów ZAiKS, Wytwórnią Filmów Dokumentalnych i Fabularnych, Fundacją Kyoto-Kraków i Polskim Instytutem Sztuki Filmowej.
