International Festival
of Independent Cinema

25.04 – 4.05.2025, Kraków

OFF z Mastercard

– 20% z Mastercard

Urodzinowe Kino Mastercard

Mastercard Special Screening

Mastercard OFF SPOTS

OFF with Mastercard

– 20% with Mastercard

Mastercard Birthday Cinema

Mastercard Special Screening

Mastercard OFF SPOTS

Tonąc | recenzja „On Falling”

Debiutująca reżyserka Laura Carreira mieszka na co dzień w Szkocji, mimo że pochodzi z Portugalii. Główna bohaterka jej historii jest w analogicznej sytuacji, a swoje życie całkowicie podporządkowała „doom scrollingowi” czyli zjawisku polegającym na pełnoprawnym uzależnieniu od dostępu do telefonu z Internetem oraz pracy w kolosalnej korporacji zajmującej się zakupami przez internet. Joana Santos, która wciela się w rolę Aurory znakomicie odgrywa zniszczoną przez wszystkie aspekty swojego życia osobę. Co najsmutniejsze w świecie przedstawionym przez Carreirę to zestawiając szkocką pogodę z życiem jej głównej bohaterki wydaje się ona wręcz antydepresyjnym aspektem. 

 

„On Falling” to przygnębiająca, ponura i pełna cierpienia historia przedstawiająca pełną dehumanizację zarówno w życiu zawodowym jak i „prywatnym” Aurory. Telefon nie opuszcza jej ani na sekundę, przeglądanie kolejnych taśm treści internetowych na przeróżnych aplikacjach towarzyszy jej zarówno po przebudzeniu jak i przed snem. Aurora każdy posiłek je jedną ręką, bo w drugiej niczym przedłużenie jej ciała znajduje się smartfon. Absurdalnie bolesne jest doświadczenie, gdy w pełnej panice i re-kategoryzując swoje wydatki bohaterka biegnie do komisu naprawiającego telefony, gdy jej upada na ziemie i niszczy się.  

Laura Cerreira tworząc ten bardzo ciężki i dystopijny obraz oczywiście nie odkrywa czegoś nadzwyczajnego, ale poziom zniszczenia jaki dopadł Aurorę jest tak bolesny, że bardzo trudno momentami patrzy się na jej zachowania. „On Falling” to film kompletny, nie oszczędza w żadnym wypadku pokazania konsekwencji jakie niesie za sobą połączenie dwóch toksycznych i deprawujących środowisk. Zarówno współczesna praca na magazynie przy wykładaniu towaru jak i nieustanne przesuwania palca po ekranie telefonu pogłębiają do granic izolację głównej bohaterki. Sama w momentach skrajnych upada, ale jej reset, niczym do ustawień fabrycznych, przynosi jej od nowa energie do popadania w co raz to dalsze schematy.  

Niezwykle przejmujące i dobitnie pokazujące intencje twórców są sceny, w których Aurora kolekcjonuje z półek magazynowych grube sznury celem skompletowania zamówień internetowych. Spojrzenie głównej bohaterki i praca kamery przy zbudowanym już mocnym klimacie filmu są w zupełności wystarczające, żeby tylko lekko zasygnalizować w jakim stanie znajduje się psychika Aurory. Jednym z przełomowych momentów jest rozmowa kwalifikacyjna o pracę, którą bohaterka traktuje jak ostatnią deskę ratunku przed wyniszczającym ją środowiskiem. Na bardzo proste pytania dotyczące jej samej nie potrafi zbytnio odpowiedzieć, nie dlatego że nie jest przygotowana czy nie jest na tyle rozgarniętą osobą – ona po prostu nie potrafi już rozmawiać z ludźmi.  

„On Falling” to bardzo trudny i niezwykle ważny film, który doskonale zastąpiłby wszystkie filmy szkoleniowe w korporacjach, albo w kampaniach państwowych ostrzegających przed uzależnieniem od telefonu. Brutalne prawdziwe życie Aurory jest podyktowane siłami, których sama nawet nie kontroluje, a wszystkie pozostałe elementy jak posiłki, higiena, życie towarzyskie czy rodzina nie istnieją. Aurora ledwo je tyle żeby przeżyć, rozmawia tylko wtedy, gdy musi i to też z bardzo dużym trudem, zalega z czynszem i tworzy długi – a swoje bardzo ciężko zarobione pieniądze zupełnie bezmyślnie traci.  

Olbrzymie pochwały dla twórców za ukazanie tak bolesnej prawdy w sposób, który nie jest na żadnym etapie narzucającym i nie ma tu żadnej jednej określonej tezy tylko stopniowo pokazywany upadek człowieka. „On Falling” to film, który zostaje na bardzo długo po seansie, a Aurora zwinięta w kłębek podczas oczekiwania na naprawę telefonu to obraz wręcz wytatuowany w psychice po seansie. 

Film „On Falling” (reż. Laura Carreira) do zobaczenia podczas 18. Mastercard OFF CAMERA w ramach sekcji Festiwalowe Hity, której partnerem jest Interia.   

Lista projekcji:  

  • 30/04/2025 | 21:30 | Sala duża | MOS Urodzinowe Kino MASTERCARD  

Marcin Telega 

Przejdź do treści
Zezwól na powiadomienia OK Nie, dziękuję