GDZIE CI MĘŻCZYŹNI?
Tytuł doskonale wszystkim znanego przeboju jest dla nas pretekstem i punktem wyjścia do zastanowienia się nad różnymi obliczami współczesnej męskości. Zamiast jednak rozpatrywać ją pod kątem ewentualnych matrymonialnych potencjałów czy powielać stereotypowe kategorie wykorzystywane od wieków do oceniania, wartościowania i wykluczania tych, którzy nie wpisują się w wizerunek wciąż wyznaczany przez archetyp twardego samca, postanowiliśmy przyjrzeć się alternatywnym modelom męskości. W dobie, kiedy nieustannie mówi się o jej kryzysie, a także o transformacji społecznej i kulturowej rzeczywistości oraz zacieraniu się sztywnych dotąd granic pomiędzy płciami, ten temat jest z pewnością istotny. A co najważniejsze – inspiruje filmowców do poszukiwań i stawiania szeregu pytań o rolę, funkcję i miejsce mężczyzn na nowoczesnej mapie obyczajowej. Zmieniającej się na naszych oczach w wyniku chociażby akcji spod znaku „#metoo” i „#timesup” czy kolejnych skandali polityczno-obyczajowych obnażających toksyczność tradycyjnie pojmowanej męskości. Filmy prezentowane w specjalnej tematycznej sekcji tegorocznej edycji festiwalu Mastercard OFF CAMERA nie roszczą sobie bynajmniej pretensji do tworzenia jednego, uniwersalnego wzorca męskości. Wręcz przeciwnie, pokazują mężczyzn różniących się między sobą rasą, klasą, seksualnością i genderową pozycją. A równocześnie zapraszają widzów do odbycia fascynującej, a momentami zaskakującej podróży, na przekór i wbrew ich oczekiwaniom oraz normom kulturowym.
[...]
NA GÓRZE RÓŻE, NA DOLE FIOŁKI
Niewinna, wszystkim znana rymowanka, której fragment posłużył nam za nazwę nowej sekcji festiwalu Mastercard OFF CAMERA, kiedy się jej bliżej przyjrzeć, odsłania tęsknotę i pragnienie miłości. Uczucia powszechne i od ponad wieku stymulujące rozwój kilku różnorodnych gatunków filmowych. Tu chcemy przyjrzeć się jednemu z nich – komedii romantycznej, który święcił triumfy w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia, ale już wraz z nastaniem nowego millenium został zepchnięty na kulturowe marginesy i bynajmniej nie cieszył się przychylnością ani krytyków, ani widzów. Zwłaszcza tych o bardziej wysmakowanych artystycznych gustach. Stając się wręcz tożsamy z kinową tandetą, przewidywalnością akcji i zużytymi kliszami fabularnymi, utwierdzającymi podziały między romantyczną do znudzenia kobiecością a rozważną męskością. W ciągu ostatnich lat jednak ten odesłany do lamusa gatunek przeżywa prawdziwy renesans, o czym świadczą nie tylko kolejne produkowane przez Netflix filmy, utrzymane w tej poetyce, ale nagłe zainteresowanie twórców zarówno niezależnego, jak i bardziej mainstreamowego kina komediami romantycznymi właśnie. Które, jak się okazuje, dają nie tylko spore pole do popisu, jeśli idzie o twórcze przepisania, kulturowe gry z tradycyjnym układem sił, ale przede wszystkim – są niezmiennie jednym z ulubionych typów fabuł, i to nie tylko masowej publiczności. Tę niepisaną zasadę mamy nadzieję potwierdzą pokazywane na Mastercard OFF CAMERA nowatorskie i odważne obyczajowo komedie romantyczne.
[...]