W kulturze wizerunek mężczyzny znacząco się zmienia. Twórcy coraz częściej odchodzą od stereotypowych ról i konstruktów społecznych na poczet uwrażliwiania mężczyzn i wlewania w nich coraz to nowych emocji. Odrzuca się „toksyczną męskość”, a granica między tym, co chłopięce i tym, co dziewczęce, zanika. Kino także nie pozostaje obojętne wobec tych zmian, a podczas 18. Mastercard OFF CAMERA poświęciliśmy temu tematowi sekcję Chłopackie sprawy, której partnerem jest SEXEDPL.
W ramach sekcji Chłopackie sprawy będzie można obejrzeć siedem produkcji. Każda z nich wyjątkowa, z innego kraju, poruszająca inny problem społeczny. Od „Baby” (reż. Marcelo Caetano), opowiadającym o młodym Wellingtonie, który próbuje się odnaleźć w nowej rzeczywistości po wyjściu z poprawczaka, przez „Nineteen” (reż. Giovanni Tortorici), w którym nastoletni Leonardo próbuje znaleźć sobie swoje miejsce na świecie, po „Tamę” (reż. Čejen Černić Čanak), w której Marko jednocześnie walczy z powodzią, zalewającą jego miasto, jak i ze swoimi pragnieniami. Filmy z sekcji Chłopackie sprawy mają na celu pokazanie, że chłopcy wcale nie muszą być tylko tymi silnymi samcami alfa, o których przez lata im mówiono – mogą być krusi, mogą płakać, mogą czuć i przede wszystkim mogą być kim chcą i kochać kogo chcą. Chłopackie sprawy pokazują chłopców i mężczyzn nie jako grupę, ale jako jednostki, którym należy się własny głos.
Partnerem sekcji Chłopackie sprawy jest SEXEDPL. To kampania społeczna zainicjowana przez Anję Rubik i ma na celu zapewnienie kompleksowej, dostosowanej do wieku wiedzy oraz edukacji seksualnej. Zespół ekspercki SEXEDPL udziela anonimowych i bezpłatnych konsultacji, a także zapewnia bezpłatną pomoc i wsparcie psychologiczne dla doznających przemocy osób – +48 720 720 020 to antyprzemocowa linia pomocy.
30 kwietnia 2025 roku o godzinie 20:15 po filmie „Mum Don’t Love Me No Mo” (reż. Grégory Lucilly) przygotowaliśmy dla widzów 18. Mastercard OFF CAMERA rozmowę z ekspertami SEXEDPL.
Pełna lista tytułów sekcji Chłopackie sprawy:
- „Baby”, reż. Marcelo Caetano
- „Block Pass”, reż Antoine Chevrollier
- „Mum Don’t Love Me No Mo’”, reż. Grégory Lucilly
- „Nineteen”, reż. Giovanni Tortorici
- „Tama”, reż. Čejen Černić Čanak
- „Three Days of Fish”, reż. Peter Hoogendoom
- „W ukryciu”, reż. Lionel Bairer